برای بسیاری از صاحبان شرکتها، خصوصا” در کسب و کارهای بزرگ، ۲۴ ساعت در روز کافی نیست! توسعه کسب و کار، خدمات مشتریان، تولید، فعالیتهای بازاریابی، فرآیندهای مالی و بسیاری از موارد دیگر میتوانند بسته به اندازهی سازمان به دغدغهی مدیران تبدیل شوند. بهترین راه غلبه بر محدودیت زمان و سادهسازی فرآیندها، اتوماسیون آنهاست. بازاریابی یکی از فرآیندهای حیاتی هر سازمان است، چرا که مستقیماً روی فروش اثر میگذارد. بنابراین اتوماسیون آن جهش بزرگی برای سازمان به حساب میآید. به عنوان یک بازاریاب، حتماً واژهی اتوماسیون بازاریابی به گوشتان آشناست. در این مقاله به طور دقیقتر شما را با مفهوم اتوماسیون بازاریابی و فواید آن آشنا خواهیم کرد.
داشتن یک سیستم اتوماتیک در بازاریابی به شما کمک میکند تا بدون کمک گرفتن از نیروی انسانی بیشتر، به تعداد بسیار زیادی مشتری دست پیدا کنید. با رشد یک سازمان، دیگر نرمافزارهای رایج جوابگوی نیاز شما نیستند و امکان مدیریت ارتباطات و بهخصوص ایجاد تعامل شخصیسازی شده با مشتریان و ارائه خدماتی از این دست وجود نخواهد داشت. در این حالت، اتوماسیون بازاریابی به یاری شما خواهد آمد. اتوماسیون بازاریابی یک تکنولوژی است که امکان مدیریت فرآیندها و کمپینهای پیچیده دیجیتال مارکتینگ را به صورت اتوماتیک و در تمامی کانالها فراهم میکند. به عبارتی دیگر، اتوماسیون بازاریابی به کمک نرمافزارهای تخصصی این حوزه با هدف اجرای فعالیتهای بازاریابی به صورت اتوماتیک پیادهسازی میشود. از این رو، وظایف دپارتمانهای مختلف بازاریابی دیجیتال مانند بازاریابی ایمیلی، بازاریابی شبکههای اجتماعی، بازاریابی درونگرا، پشتیبانی آنلاین از کاربران وبسایت و … تسهیل شده و به صورت اتوماتیک انجام میشوند. در نتیجه علاوه بر کاهش ریسک ناشی از خطای نیروی انسانی، کارایی فعالیتهای بازاریابی افزایش یافته و میتوان از سرمایه انسانی در جهت رفع چالشهای بزرگتر استفاده کرد.
اتوماسیون بازاریابی، ورود به دنیای پیچیده و رو به رشد کسب و کار را برای سازمانها ساده میکند.
اطلاعات جمعآوری شده از مخاطبان هدف از طریق تعاملات مختلف مانند ایمیلها، لندینگ پیجها، اپلیکیشنها، شبکههای اجتماعی و … شناخت کاملی از پرسونای مخاطبان را برای سازمانها ایجاد میکنند. کسب و کارها میتوانند به کمک تکنولوژی اتوماسیون بازاریابی، محتوای داینامیک و شخصیسازی شده تولید کنند و پرسونای مخاطب مورد نظر خود را از کانالهای مختلف مانند ایمیل، وب.سایت، شبکههای اجتماعی، نمایش تبلیغات درونبرنامهای و ارسال پیامهای شخصیسازی شده هدف قرار دهند. این نوع پیامها بر اساس دستورالعملهایی به نام workflow یا گردش کار که بر اساس اهداف کمپین، از پیش تعیین شدهاند، به صورت اتوماتیک برای مخاطبان هدف ارسال میشوند. به این ترتیب، تعاملاتی هدفمند و با کیفیت میان کسب و کار و مشتریان صورت میگیرد.
اتوماسیون بازاریابی، پیادهسازی استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ را بهینه کرده و شما را از ارسال جداگانهی انواع محتوا (به صورت دستی) بینیاز میکند. به کارگیری ابزارهای خوب اتوماسیون، امکان تعامل بر مبنای رفتار مشتری و برنامه زمانبندی از پیش تعیین شده را فراهم کرده و یک تجربه کاربری شخصیسازی شده و رضایت بخش برای کاربران را در هر قسمت از سفر مشتری ایجاد خواهد کرد. به علاوه، در منابع مختلف خصوصاً زمان و هزینه صرفهجویی زیادی خواهد شد و در عوض میتوان این منابع را در جهت افزایش کیفیت فعالیتهای پیچیده و رشد کسب و کار و به کار گرفت.
طبق آمارهای موجود، با استفاده از اتوماسیون بازاریابی، سازمانها توانستهاند تا بیش از ۴ برابر Lead با کیفیت تولید کنند و بیش از ۲۰ درصد، نرخ تبدیل به مشتری این Lead های هدایت شده را افزایش دهند. در نهایت، نرخ بازگشت سرمایه افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.
هنگام برنامهریزی استراتژیک جهت استفاده از اتوماسیون بازاریابی، به نکات زیر توجه کنید:
به کمک اتوماسیون بازاریابی، فرآیندهای بازاریابی، فروش و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) یکپارچه عمل میکنند و علاوه بر ایجاد تجربه کاربری منحصربهفرد، هویت برندیکسانی از تمامی بخشهای سازمان توسط مخاطبان ادراک میشود.
منبع:
8 گام معرفی محصول جدید به بازار
اهمیت استفاده از محتوای هوشمند یا داینامیک در دیجیتال مارکتینگ
آشنایی با انواع معماری برند و پیامدهای آن
انواع تحقیقات بازار و فاکتورهای قابل بررسی از طریق تحقیقات بازار