با گذشت زمان، نحوهی سرچ یا جستجوی افراد در موتورهای جستجو بسیار تغییر کرده و از کلمات کلیدی مختصر و کوتاه به سمت عبارات مفهومی و طولانیتر تغییر شکل داده است. به همین نسبت موتورهای جستجو نیز نتایج جستجو را بسیار هوشمندانهتر، دقیقتر و متناسب با نیاز کاربر نمایش میدهند. کلمات کلیدی پرسشی یکی از پرکاربردترین عبارات جستجو در میان کاربران هستند، بهگونهای که طبق آمارهای منتشر شده، بیش از ۳.۵ میلیارد از عبارات جستجو شده در طول روز، کلمات کلیدی پرسشی هستند.
با توجه به اهمیت و کاربرد فراوان این کلیدواژهها، یکی از راههای استراتژیک جهت بهینهسازی موتورهای جستجو(SEO)، بهینهسازی وبسایت بر اساس کلمات کلیدی پرسشی است. در این مقاله سعی داریم شما را با نحوهی پاسخ گوگل به عبارات آشنا کرده و به نکاتی دربارهی بهینهسازی وبسایت بر اساس این عبارات پرسشی اشاره کنیم.
در جستجوی معنایی یا جستجو به کمک عبارات کامل و مفهومی، موتورهای جستجو تلاش میکنند تا بهترین نتیجه را با دریافتن قصد، نیت یا هدف کاربر از جستجو، منطق پنهان شده در آن عبارت و ارتباط معنایی میان کلمات موجود در عبارت نمایش دهند. به روزرسانی الگوریتم Google Hummingbird در سال ۲۰۱۳، گوگل را به موتور جستجویی سریعتر و دقیقتر در رابطه با جستجوی معنایی تبدیل کردهاست.
امروزه گوگل را میتوان علاوه بر موتور جستجو، یک موتور پاسخگو نامید، چرا که علاوه بر استفاد از الگوریتم مخصوص، از قابلیتهای زیادی مانند هوش مصنوعی و جستجوی صوتی در حوزهی جستجوی عبارات معنایی بهرهمند است و آن را به یک همراه هوشمند و پرسرعت در جستجو تبدیل کرده است. در همین راستا فرصت مناسبی برای وبسایتهایی که حاوی اطلاعات ارزشمند و ساختاریافتهای هستند بهوجود آمده تا بتوانند رتبهی بالاتری در نتایج جستجو را از آن خود کنند. در ادامه به مهمترین نوع عبارات پرسشی که گوگل در Answer Box به آنها پاسخ میدهد اشاره خواهیم کرد:
افرادی که در جستجو از عبارات پرسشی مانند چه چیزی، چه کسی، چه زمان، کجا و … ، استفاده میکنند غالباً قصد دارند یک پاسخ مستقیم و نسبتاً کوتاه دریافت کنند. کوگل نیز در این حالت با استفاده از تکنولوژی جستجوی معنایی، قصد و نیت کاربر را به خوبی تشخیص میدهد. برای مثال، سوال “مخترع تلفن چه کسی است؟” را با نمایش کلمهی “الکساندر گراهام بل” در نتایج جستجو مشخص خواهد کرد.
برخی عبارات پرسشی نیازمند جوابهای نسبتاً کاملتری هستند. این عبارات اغلب با کلماتی مانند آیا، چرا و … شروع میشوند. برای مثال، پاسخ سوال “چرا زمینلرزه اتفاق میافتد؟” میتواند نسبتاً کوتاه، دربارهی حرکات پوستهی زمین در نتایج جستجو ظاهر شود.
هنگامی که قصد و نیت کاربر یادگیری مطلب یا فرآیندی خاص باشد، پاسخ این پرسشها به صورت فرآیندهای آموزشی مرحله به مرحله ظاهر میشوند. برای مثال، آشنایی با نحوهی پختن انواع غذا، در این دسته قرار میگیرد.
ابزار و روشهای بسیاری برای یافتن بهترین کلمات کلیدی جهت بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) وجود دارند. برای این کار باید با توجه به کلید واژههای اصلی خود، کلمات کلیدی پرسشی را یافته و سپس بر اساس معیارهایی مانند میزان جستجو، اهمیت آنها را تخمین بزنید.
برای افزایش رتبه صفحه بر اساس پرسشهای دارای پاسخ مستقیم موارد زیر را بهینه کنید:
برای افزایش رتبه صفحه بر اساس پرسشهای دارای پاسخ کوتاه لازم است موارد زیر را رعایت کنید:
برای افزایش رتبه صفحه بر اساس پرسشهای دارای پاسخ طولانی لازم است موارد زیر را رعایت کنید:
بهینهسازی کلمات کلیدی پرسشی، یکی از جدیدترین روشهایی است که میتواند در سال 2019 راهکاری موثر در بهینهسازی موتورهای جستجو باشد. آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان، به کمک تیمهای طراحی و توسعه وبسایت و تولید محتوای خود، کسب و کار شما را در راستای بهینهسازی موتورهای جستجو یاری میکند.
منبع:
8 گام معرفی محصول جدید به بازار
اهمیت استفاده از محتوای هوشمند یا داینامیک در دیجیتال مارکتینگ
آشنایی با انواع معماری برند و پیامدهای آن
انواع تحقیقات بازار و فاکتورهای قابل بررسی از طریق تحقیقات بازار