بسیاری از کسب و کارها وبسایت تجارت الکترونیکی خود را راهاندازی کردهاند، اما در افزایش بازدید وبسایت و بهینهسازی نرخ تبدیل موفق نیستند. برای راهاندازی یک وبسایت تجارت الکترونیک موفق، باید از اشتباهات زیر پرهیز کنید.
مشتریان شما مایلاند به طور کامل شما را بشناسند تا بتوانند بنا بر حسن سابقهتان با شما تعامل کنند. نداشتن صفحه “درباره ما” که اطلاعات دقیق و کاملی درباره شما و تجارتتان به مشتریان بدهد، در بازدید وبسایت و نرخ تبدیل شما اثری منفی دارد.
وبسایت شما بدون به کارگیری تکنیکهای بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) در نتایج اولیه گوگل ظاهر نخواهد شد و در اثر دیده نشدن، مشتریان بالقوه بسیاری را از دست خواهید داد.
محتوای مفید و ارزشمند، یکی از عوامل مهمی است که توجه بازدیدکنندگان وبسایت را به خود جلب کرده و آنها را به خرید ترغیب میکند. به خصوص، تولید محتوای باکیفیت، مرتبط و بهروز در مورد وبسایتهای تجارت الکترونیک از اهمیت ویژهای برخوردار است.
در سالهای اخیر بسیاری از وبسایتها به دلیل نداشتن طراحی واکنشگرا، جایگاه عالی خود را در نتایج جستجو از دست دادهاند. این در حالی است که کاربران بسیاری تمایل دارند از موبایل خود وارد وبسایتهای مختلف شوند. در صورت نداشتن طراحی واکنشگرا نسبت به سایر دستگاهها مانند موبایل، تجربه کاربری خوبی خلق نخواهید کرد و مشتریان بسیاری را از دست خواهید داد.
سرعت پایین بارگذاری وبسایت یکی از عواملی است که سبب میشود مشتریان دیگر به شما مراجعه نکنند.
استفاده از المانهای بصری یکپارچه و متناسب با برند در وبسایت، یکی از عوامل منعکس کنندهی هویت برند شماست. برای مثال، استفاده از رنگها و لوگوی برند، سبب میشود مشتریان به راحتی برند شما را به یاد آورده و به خاطر بسپارند.
داشتن تمرکز بر گروه مشخصی از محصولات مخصوصا در ابتدای فعالیت یک وبسایت تجارت الکترونیکی، باعث میشود عملکرد وبسایت شما تخصصیتر باشد.
اهمیت به نیازها و خواستههای مشتریان و برآورده کردن آنها، مهمترین عامل تولید Lead و وفادار کردن مشتریان یک وبسایت تجارت الکترونیک است. به همین منظور باید در تحقیقات بازار، پرسونای مخاطب را به درستی شناسایی کنید.
برگزار کردن مسابقات دیجیتال یکی از راههای موفقیت آمیز است که به رضایت مشتریان، آگاهی از برند، افزایش بازدید وبسایت، افزایش نرخ تبدیل و در نهایت افزایش نرخ بازگشت سرمایه منجر میشود. نکته مهم این است که برگزاری این مسابقات باید همراستا با استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ و کمپین بازاریابی دیجیتال برند شما باشد.
به کمک اینفلوئنسر مارکتینگ میتوانید آگاهی از برند خود را افزایش داده و با هزینهی نه چندان زیاد، ترافیک بسیاری را به سوی وبسایت خود هدایت کنید. نکته مهم این است که از اینفلوئنسرهای مرتبط با صنعت و دارای اعتبار نزد جامعه هدف خود استفاده کنید.
شبکه توزیع قدرتمند و کارآمد، یکی از مهمترین نقاط قوت یک وبسایت تجارت الکترونیک است. در صورتی که شبکه توزیع شما تاخیر زیادی داشته یا هزینه بالایی را به کاربران تحمیل کند، تجارت شما قادر به رقابت با کسب و کارهای مشابه نخواهد بود.
عدم تطبیق با تکنولوژی روز و استفاده نکردن از روشهای نوین بازاریابی مانند دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی درونگرا آسیب زیادی به کسب و کار آنلاین شما وارد خواهد کرد.
بدون وجود اطلاعات دقیق،کامل، معتبر و بهروزرسانی شده از محصول و همچنین عکسهای باکیفیت واقعی، کاربران به وبسایت شما اعتماد نکرده و تمایل زیادی به خریدن محولات از خود نشان نمیدهند.
انتخاب نام پیچیده و طولانی برای دامنه سبب میشود کاربران به سختی آن را به یاد بسپارند. در صورتی که نام دامنه جذاب، مرتبط و به ید ماندنی باشد، مشتریان شما با احتمال بالاتری به وبسایت شما بازمیگردند.
طراحی تجربه کاربری به معنای طراحی یک تجربه ایدهآل برای کاربران، هنگام استفاده از یک محصول یا خدمت است. ایجاد تجربه کاربری خوب برای مشتریان یک وبسایت تجارت الکترونیک و به عبارتی دیگر، طراحی یک وبسایت کاربرپسند موجب جلب رضایت آنان و تمایل برای خرید مجدد خواهد شد. این در حالی است که در صورت نیتی و ایجاد نشدن تجربه کاربری موفق، مخاطبان تمایل کمتری برای بازگشت به وبسایت شما و توصیه آن به دیگران خواهند داشت.
برای دریافت مشاوره در زمینهی تدوین استراتژی تجارت الکترونیک، انجام تحقیقات بازار، دیجیتال برندینگ و طراحی وبسایت تجارت الکترونیک خود به آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان مراجعه کنید.
منبع:
8 گام معرفی محصول جدید به بازار
اهمیت استفاده از محتوای هوشمند یا داینامیک در دیجیتال مارکتینگ
آشنایی با انواع معماری برند و پیامدهای آن
انواع تحقیقات بازار و فاکتورهای قابل بررسی از طریق تحقیقات بازار